Van alle parfums in de wereld, is er maar één Chanel N°5. Het originele parfum van Coco Chanel is uitgegroeid tot synoniem voor luxe, dat al 96 jaar wereldwijd ijdelheid over de hele wereld omarmt. En hoewel de meeste mensen bekend zijn met haar sprankelende bloemengeur, staat het beroemde flesje ook symbool voor andere dingen. Hier zijn vijf feitjes van één van 's werelds meest klassieke parfums.

Lees ook: Het gezichtsmasker van Madonna

Het parfum is geïnspireerd door vrouwen

Nadat het idee voor een parfum voor haar modemerk was ontstaan tijdens een bezoek aan vrienden in Monte Carlo, regelde Coco Chanel een afspraak met meester perfumist Ernest Beaux. Coco wilde een unieke geur die zou staan voor haar stijl en persoonlijkheid. Een geur die de sensualiteit en complexiteit van een moderne vrouw zou reflecteren. Het resultaat: een verleidelijke geur van verschillende bloemen die je nergens anders vindt.

De nummer '5' betekent iets

Waarom toch die 5? Ernest Beaux presenteerde verschillende samples aan Coco Chanel en haar keuze viel uiteindelijk op het vijfde voorbeeld. Door de numerieke naam en het bijbehorende minimalistische flesje is het parfum vanaf dag één makkelijk te herkennen voor vrouwen wereldwijd.

Het parfum is rijk aan rauwe ingrediënten

De verfijnde smaak van Coco Chanel zie je terugkomen in een groot aantal ingrediënten van haar parfum. Voor 1 liter parfum zijn meer dan duizenden bloemen nodig. De kern van N°5 is yiang-yiang geoogst in Madagascar en Mayotte, een bloem die slechts 3 weken per jaar bloeit, en jasmijn afkomstig uit Grasse - één van 's werelds meest luxe rauwe ingrediënten.

N°5 is onderdeel van de universele pop-cultuur

Marilyn Monroe zei ooit dat een paar druppels van Chanel N°5 alles was wat ze droeg in bed en Andy Warhol gebruikte het flesje als opdruk voor zijn beroemde schilderijen. Dan mag het duidelijk zijn dat N°5 omarmd is door de pop-cultuur. Ook toen Parijs bevrijd was, stonden nog genoeg Amerikaanse soldaten voor de deur van Chanel te wachten om een flesje voor hun vrouw mee naar huis te nemen.

Chanel N°5 verhoogde de standaard voor parfum reclames

In 1969 filmde Richard Avedon de eerste reclame van Chanel N°5 volgens een script in New York City. En hoewel de reclame slechts enkele seconden duurde, was de filmische presentatie van het parfum een van de duurste reclames ooit gemaakt toentertijd.