Er zijn van die simpele dagelijkse routines waardoor we ons van de ene op het andere dag tien jaar ouder kunnen voelen, in plaats van jonger. Soms blijken we gewoontes te hebben die huidveroudering stilletjes - en dus ongemerkt - binnen laten sluipen. En toch kunnen we daar in sommige gevallen best iets aan doen.

Door te weten waar we op moeten letten én door de juiste smeersels te gebruiken. Op naar verjonging dus. Laten we even stil staan bij de volgende dagelijks terugkomende verouderingsfactoren. En ze te lijf te gaan met handige trucjes en fijne producten:

1. De vergaderstress
Ben je het oneens met het beleid op kantoor en serieus van plan daar nu eindelijk een punt van te maken? Of staat er een flinke presentatie te wachten voor een belangrijke klant die je echt binnen moet halen? Vergader- of presentatiestress kan soms zo torenhoog oplopen dat je jezelf in één nacht tijd tien jaar ouder voelt. Als de 'telomeren', die ervoor zorgen dat je cellen zich weelderig blijven vernieuwen en je huid daarmee jong en glanzend blijft, met elkaar overhoop komen te liggen, is het einde oefening. En worden we uiteindelijk heel snel grauw en grijs. Maar niet getreurd, processen zijn er om een halt toe te roepen.

Weg met de stress dus, door je ervan bewust te zijn wat het met je doet. Vermijd last minute denkwerk en niet te halen deadlines, met een gedegen voorbereiding. Ga de avond voorafgaand, zonder laptop en met een paar goede ademhalingsoefeningen, op tijd naar bed, zodat je, herrezen en verjongd, de spannende dag begint. En voordat je uitgeslapen de deur uit gaat: smeer rijkelijk met een goede crème die DNA-schade tegengaat, zoals Neova DNA Total Repair.

Lees ook: Nieuw! Nouveau's blogger Wies over ageless beauty: 'Zó blijf je dus langer jong'

2. Het beeldscherm
Lange werkdagen achter dat af en toe echt onbeminde beeldscherm doen niet veel goeds met ons lijf en onze huid. Naast eindeloos stil zitten, waardoor spieren verstijven, fronsen en grimassen we erop los, met een groeiend aantal rimpels en fijne lijntjes als resultaat.

Oplossing: geef de stijve spieren er een paar keer per week van langs door een flink stuk te gaan (hard)lopen. En zet een spiegel naast je computer, waardoor je af en toe geconfronteerd wordt met je eigen fronsneigingen. Wie weet leer je ze razendsnel af. Smeer de vermoeide huid daarnaast regelmatig in met een crème die stevigheid biedt, zoals de multi-herstellende lift crème Extra-Firming Day (en/of Night) van Clarins.

3. Stadse luchtvervuiling
De huid van mensen die in de stad wonen, veroudert - dankzij meer stress en een ongezonder leefklimaat - ongeveer 10% sneller dan ‘dorpelingen’ die in een rustiger, gezonder omgeving bivakkeren. De vervuiling is niet alleen slecht voor onze luchtwegen en hart, maar ook voor de aanmaak van proteïnen in ons lichaam, die op hun beurt weer zorgen voor een mooie, veerkrachtige, gladde huid. En die willen we!

Versla de vervuiling door dagelijks een goede vochtherstellende crème te gebruiken die Q10 en vitamine B bevat en je huid daarmee een beschermlaagje geeft. Probeer eens Nivea Q10 Plus anti rimpel serum pearls.

4. De zoete 16.00 uur-snack
De lunch is al uren voorbij als die maag zo tegen het einde van de middag begint te protesteren en er een zekere loomheid in ons omhoog borrelt. En dan wil je maar één ding: het gevaarlijke snoepmoment waarmee je die suikerspiegel in éen klap op orde denkt te krijgen. Een opkikker is prettig en soms echt even nodig, maar suiker is niet alleen slecht voor de lijn, maar telt ook wat extra jaartjes op bij de leeftijd van de huid (die er nu nog zo stralend uit kan zien).

Oplossing: zet een pot met gezonde snacks klaar, waar je naar kunt grijpen als de nood hoog is. Het geeft je uiteindelijk veel meer én betere energie dan een handje zoute drop. En zoek naar een nachtcrème die Alpha lipoic Acid (ALA) bevat, een anti-oxidant die het lichaam beschermt bij stress en degeneratie remt. Die maakt je huid glad en gaat ontstekingen tegen. Zoals de wat prijzige, maar zeer functionele Perricone MD High Potency Evening Repair.

5. (G)een warme douche
Heerlijk om ’s morgens met een warme douche langzaam wakker te worden, maar blijf er niet te lang onder staan. Warm water is niet zo goed voor je huid en een douche die langer dan vijftien minuten duurt, tast de belangrijke vettige lagen van de huid aan die zorgen voor een juiste vochtbalans.

Koester je huid door korter of anders koud(er) te douchen en rond dit fijne ochtendritueel af met een rijke bodylotion, zoals Murad Body Firming Cream of Collistar Intensive Firming Cream Body.

Bron: Womanmagazine