Ben je ook drie keer per week in de sportschool te vinden om het strammer wordende lijf fit te houden? Af en toe een verfje bij de kapper tegen de grijze haren en een gezond voedingspatroon om nare ziektes buiten de deur te bannen. Maar onze hersenen dan, die ook nog jaren mee moeten, en zonder welke we in één klap volledig afhankelijk zouden worden... Wie zorgt daar dan voor?

Lees ook
9x tips om vanaf nu als een marmot in slaap te vallen

Balans
Onze geest moet, net als onze maag, ook gevoed worden om scherp en gezond te blijven. Met positieve prikkels op sociaal, maar ook op sportief gebied. En om dat brein echt in goede conditie te houden, is het vooral taak om lichaam en geest in goede balans te houden met elkaar. En dan niet pas als we ergens tegenaan lopen (zoals pas gezond gaan eten als je al met griep rondloopt, of pas op zoek gaan naar een therapeut als je al weken met een burn-out thuis zit), maar écht in onze dagelijkse routine. En gezien het feit dat ons brein nog een flinke poos mee moet, het liefste met zowel een kwiek lange-als kortetermijngeheugen, kunnen we daar maar beter meteen mee beginnen.

1. Goede slaap
Bij voorkeur zeven tot negen uur per nacht. Het verhaal dat oudere mensen minder slaap nodig zouden hebben, is echt een fabeltje. Een goede slaap zorgt voor een beter geheugen. Goede slapers lopen bovendien minder kans op de vervelende kwaal slapeloosheid, die met de jaren nog wel eens de kop op kan steken. Gebruik oordoppen of oogmaskers indien nodig, een rustgevend bed ritueel, yoga-oefeningen of een warme kruik. Alles om tot voldoende slaap te komen.

2. Voeding voor je brein
De hersenen houden vooral van gezonde vetten, zoals in vis, bonen, groene groenten en noten te vinden zijn. De beroemde omega 3-vetzuren, die toevallig ook uitstekend blijken te werken tegen stemmingswisselingen.

3. Lekker veel bewegen
Uit de veren en lekker bewegen, want fysieke inspanning vergroot ons vermogen om te leren. Ook bevordert het de groei van de zenuwcellen, die ons helpen informatie te kunnen ontvangen, verwerken en doorgeven. Het beoefenen van een bewegingsleer, zoals Tai Chi, bevordert behendigheid, balans en mobiliteit. Bewegen stimuleert je brein op alle fronten.

4. Een hobby voor het geheugen
Een creatieve hobby werkt uitstekend tegen dementie, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Academie Neurologie, gepubliceerd in het Amerikaanse blad Neurology. Bij de groep testpersonen die standvastig doorging met schilderen, tekenen en beeldhouwen was de afname van cognitieve functies echt aanzienlijk kleiner dan bij de groep die er geen hobby's op nahield. Ook andere handvaardigheden, zoals houtbewerken en naaien, gaan milde degeneratie van ons brein tegen. En goed nieuws voor boekenwurmen: lezen leert je goed te blijven focussen, een uitstekende training voor het hoofd.

5. Genoeg sociale warmte
Al te lang niets meer ondernomen met vriendinnen, je moeder of lieve broer of zus? Dan wordt het hoog tijd, want leuke activiteiten ondernemen met dierbaren geeft die grijze massa een flinke positieve optater. Regelmatige interactie met familie en vrienden levert een helderder geest op en vergroot ons vermogen tot multitasken.

Naast familie en vrienden hebben interessante boekenclubs, tennisgroepjes en andere teamgerelateerde hobby’s en sporten natuurlijk hetzelfde, positieve effect. Maar ook de sociale warmte van een hond of contact met anderen via sociale media werken stimulerend. Net als dansen, dat een uitstekende training voor de geest schijnt te zijn. Met een juiste balans in voeding, bewegen, sociale interactie en creatieve hobby’s halen we zo misschien wel haarscherp de 100 jaar.

Bron: Huffington post